Nyheder til virksomheder
Omkostningsgodtgørelse - Medholdsgrad - Hjemvisning
12-06-2025

Sagen angik, hvordan medholdsvurderingen skulle foretages i et tilfælde, hvor byretten havde hjemvist den indbragte afgørelse til fornyet behandling i Skattestyrelsen. Landsskatteretten fandt, at medholdsvurderingen skulle foretages med udgangspunkt i byrettens dom og ud fra de forhold, der forelå på domstidspunktet. Landsskatteretten fandt herefter, at byrettens hjemvisning af sagen til fornyet behandling i Skattestyrelsen ikke i sig selv kunne medføre, at klageren havde opnået medhold i overvejende grad, idet bedømmelsen heraf måtte bero på en samlet konkret vurdering af, hvilke forhold, der havde medført hjemvisningen, sammen med de øvrige forhold, der kunne indgå i medholdsvurderingen. Da Skattestyrelsen ikke havde foretaget en sådan samlet konkret vurdering, hjemviste Landsskatteretten sagen til fornyet behandling i Skattestyrelsen med henblik på, at Skattestyrelsen foretog en ny skønsmæssig vurdering af medholdsgraden ud fra de forhold, der forelå på tidspunktet for byrettens dom, herunder de forhold, der havde medført hjemvisningen, såvel som de øvrige forhold, der ifølge forarbejderne kunne indgå i medholdsvurderingen.

Ordinær genoptagelse - skatteforvaltningslovens § 26 - tab på aktier - modregning af negativ skat - kildeartsbegrænsede/ikke-kildeartsbegrænsede tab - underskud - praksisændring.
12-06-2025

Højesteret afsagde den 8. december 2020 dom (SKM2020.531.HR) om, hvorvidt en skattepligtig havde adgang til at modregne uudnyttet negativ skat af et tab på anparter i 2010 i slutskatten for indkomstårene 2013 og 2014 i medfør af personskattelovens § 8 a, stk. 5, selv om han ikke havde selvangivet tabet for 2010, og betingelserne for genoptagelse af skatteansættelsen for dette indkomstår ikke var opfyldt.

Højesteret fandt, at den skattepligtige ved skatteansættelsen for indkomstårene 2013 og 2014 var berettiget til en ændret bedømmelse af grundlaget for fremførselsberettiget negativ skat i 2010, selv om fristen for genoptagelse af skatteansættelsen for 2010 var udløbet, da han fremsatte sin anmodning herom, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Han havde derfor krav på, at skatteansættelsen for 2013 og 2014 blev foretaget på det grundlag, der ville have været det rette, hvis grundlaget for fremførselsberettiget skatteværdi af tab fra 2010 var opgjort korrekt.

Højesterets dom i SKM2020.531.HR har indebåret en praksisunderkendelse, og der kan derfor efter omstændighederne gives adgang til ekstraordinær genoptagelse for andre skattepligtige.

Efter den nye praksis kan en skattepligtig, der kan fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der godtgør, at en skatteansættelse for et tidligere indkomstår er sket på et fejlagtigt grundlag, som udgangspunkt få skatteansættelsen for et senere indkomstår foretaget eller ændret på en sådan måde, at skatteansættelsen får det indhold, som den ville have fået, hvis skatteansættelsen for det tidligere indkomstår ikke havde været fejlbehæftet.

Straf - moms - fortsat forbrydelse - forsæt - revisorerklæring om opdragets karakter
12-06-2025

T var tiltalt for overtrædelse af momsloven, ved som indehaver af en enkeltmandsvirksomhed med forsæt til momsunddragelse for perioden 1. januar 2016 - 31. december 2016, for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2017, for perioden 1. januar 2018 - 31. december 2018, for perioden 1. juli 2019 - 31. december 2019 samt for perioden 1. januar 2020 -31. december 2020 via TastSelv Erhverv, at have afgivet urigtige eller vildledende eller fortiet oplysninger, ved at have angivet sin virksomheds momstilsvar for lavt med henholdsvis 63.626 kr. (2016), 42.698 kr. (2017), 40.085 kr. (2018), 4.782 kr. (2. halvår 2019) og 36.713 kr. (2020). T havde derved unddraget 187.904 kr. i moms.

T forklarede, at han selv foretog indberetning af moms for hele gerningsperioden. Han foretog også selv bogføring i sit økonomistyringssystem. I forbindelse med indberetning af moms var han imidlertid ikke opmærksom på, at hans økonomistyringssystem kunne udarbejde lister med de eksakte tal for både indgående og udgående moms. Han foretog derfor en manuel udregning af momstallene ved gennemgang af samtlige fakturaer og bilag og ved sammenlægning af tallene på en lommeregner. Han gjorde det på samme måde i alle årene. Han måtte have tastet forkert for første halvår af 2016. Han kunne godt se nu, at der var en voldsom difference. Til de afrundede tal til nærmeste hundrede forklarede T, at han ikke kunne give en nærmere forklaring herpå men afviste, at have skønnet eller afrundet tallene. T gik ud fra, at hans revisor i forbindelse med udarbejdelse af årsregnskabet kontrollerede momstallene og ville have meddelt ham, hvis der var fejl i de tal, som han havde indberettet til told- og skatteforvaltningen. Han havde ikke læst årsregnskaberne, herunder revisorens erklæring om omfanget af revisorens arbejde.

Retten fastslog, at efter fast praksis ansås urigtige momsangivelser i fortløbende angivelsesperioder i udgangspunktet som en fortsat forbrydelse, og forældelsesfristen beregnedes fra den dag, forbrydelsen var ophørt, svarende til den seneste angivelsesfrist. Den omstændighed, at T ved en tilfældighed ved indberetningen af moms vedrørende 1. halvår af 2019 indberettede moms til ugunst for sig selv kunne ikke føre til en anden vurdering. Forældelsesfristen blev afbrudt ved sigtelsen af T den 12. juli 2023. Retten fandt herefter ingen af forholdene forældet. 

Retten lagde vægt på, at T som selvstændig erhvervsdrivende havde påtaget sig forpligtelser, herunder til at foretage korrekt indberetning af moms, og retten lagde til grund, at T igennem hele gerningsperioden ved hver af de halvårlige indberetninger, dog undtaget 1. halvår 2019, havde angivet momstilsvaret for lavt. Henset til, at T’s momsindberetninger i hele gerningsperioden var afrundet til hele hundrede, og at differencen mellem det reelle tilsvar opgjort efter T’s eget bogføringsmateriale og T’s indberetninger for flere perioders vedkommende var betydelig, tilsidesattes T’s forklaring om, hvorledes han havde udregnet momstilsvarene. T havde skønnet momstilsvarene, og han havde derved haft det fornødne forsæt til momsunddragelsen. Eventuelle uklarheder vedrørende omfanget af T’s revisors opgaver kunne ikke føre til en anden vurdering, navnlig henset til revisorens erklæring om opdragets karakter i alle årsrapporterne i gerningsperioden. 

T idømtes en bøde på 290.000 kr. som en tillægsstraf med forvandlingsstraf af fængsel i 60 dage.

Tilladelse - Overdragelse af kapitalandele til erhvervsdrivende fond
12-06-2025

Skatterådet gav den 19. december 2023 tilladelse til, at Holdingselskabet kan overdrage sine anparter i H1 ApS vederlagsfrit til en påtænkt nystiftet erhvervsdrivende fond, uden at dette udløser udbyttebeskatning af Personanpartshaveren efter ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6 (nu nr. 5). Tilladelsen er offentliggjort som SKM2024.4.SR. Ved kapitalforhøjelse foretaget den 21. januar 2025 tegnede A ApS og B ApS nominelt DKK 40.000 anparter hver i H1 ApS. A ejer anparterne i A ApS, og B ejer aktierne i B ApS. Formålet med at få de nye ejere ind er et led i at modne projektet, således at det bliver klar til at blive drevet i regi af en erhvervsdrivende fond. Rådgiver anmoder derfor om, at Skatterådets tilladelse af 19. december 2023 udvides, så den også inkluderer A og B. Rådgiver oplyser supplerende, at Fondens formål og vedtægter ikke har ændret sig, og projektgruppens ambition med projektet er fortsat den samme som anført i Skatterådets tilladelse af 19. december 2023. Skatterådet giver tilladelse til, at A ApS´ og B ApS´ indskud af anparter i H1 ApS til den påtænkte nystiftede erhvervsdrivende fond ikke skal anses for en skattepligtig udlodning efter ligningslovens § 16 A, stk. 1 til A og B, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Personanpartshaverens tilladelse af 19. december 2023 består uændret.

Ny aftale med USA om fortolkning af definitionen af pensionskasser - styresignal
11-06-2025

Ved aftale af 25. marts 2025 er der mellem de kompetente myndigheder i Danmark og USA indgået aftale om, hvad der skal anses for omfattet af definitionen af en pensionskasse i artikel 10, stk. 3, litra c, og artikel 22, stk. 2, litra e, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten (DBO’en) med den virkning, at kildeskatten på udbytte til pensionskassen skal bortfalde.

Fortolkningen betyder, at danske pensionskasser ikke skal betale kildeskat af aktieudbytte i USA, når de investerer via en dansk kontoførende investeringsforening, der alene eller næsten udelukkende drives med henblik på at foretage investeringer til fordel for pensionskasser. Amerikanske pensionskasser med investeringer via tilsvarende underliggende investeringsenheder skal samtidig ikke betale kildeskat i Danmark.

Aftalen om fortolkningen anses som en præcisering af den eksisterende DBO. Aftalen får derfor virkning for udbytter udbetalt den 1. februar 2008 eller senere.

Aftalen medfører ikke ændringer for pensionskasser, der investerer direkte i danske eller amerikanske aktier.

Styresignalet indeholder vejledning om, hvornår og hvordan man kan tilbagesøge for meget indeholdt kildeskat. Der er både vejledning til pensionskasser eller -ordninger, hjemmehørende i USA, som har investeret i danske aktier via en investeringsenhed omfattet af aftalen og til pensionskasser mv. hjemmehørende i Danmark, som har investeret i amerikanske aktier via en kontoførende investeringsforening omfattet af aftalen.  

Indskud i Trust - fondsbeskatningslovens § 3 A, stk. 1.
11-06-2025

I spørgsmål 1 ønskedes det bekræftet, at spørgers indskud i "Trusten" var omfattet af fondsbeskatningslovens § 3 A, stk. 1. Det var en betingelse for at være omfattet af fondsbeskatningslovens § 3 A, stk. 1, at trusten efter dansk skattepraksis kunne anses for et selvstændigt skattesubjekt. Efter trustens vedtægt var der både en uafhængig trustee og en uafhængig protektor. Dette kunne indikere, at trusten var et selvstændigt skattesubjekt. Spørger havde dog også udarbejdet letter of wishes inden trusten blev stiftet, og spørger kunne senere ændre letter of wishes. Trusten måtte, under hensyn til at spørger kunne ændre letter of wishes, anses for transparent efter dansk skattepraksis, uanset at der var en uafhængig trustee og uafhængig protektor. Spørgsmålet kunne derfor ikke bekræftes. 

 I spørgsmål 2 ønskedes det bekræftet, at ligningsloven § 16 K ikke fandt anvendelse for spørger i forhold til afkast på aktiver indskudt i Trusten. Da trusten, jf. besvarelsen af spørgsmål 1, var transparent i forhold til spørger, fandt ligningslovens § 16 K, ikke anvendelse. Spørgsmålet kunne derfor bekræftes.

Overførsel af depot fra selskab til anpartshavers depot - Udbyttebeskatning
11-06-2025

Spørger ønskede at få bekræftet, at den kortvarige overførsel af depotet fra Selskabet til Spørger ikke omfattes af ligningslovens § 16 E, da der var tale om en fejlekspedition. Under bobehandlingen af Spørgers mors bo besluttede Spørger at beholde Selskabet, og ønskede derfor at få det udloddet fra boet. Spørger instruerede herefter banken om henholdsvis at flytte to depoter til Spørgers private depot og slette tre konti. Depoterne var inden dispositionen henholdsvis tilhørende dødsboet efter Spørgers mor og Selskabet. De tre konti, der efter Spørgers ønske skulle slettes tilhørte forinden dødsboet efter Spørgers mor.

Skatterådet fandt, at Spørgers instruktion til banken viste en klar vilje og overførslen derfor ikke kunne anses for en fejlekspedition. Skatterådet fandt, at overførslen af depotet fra Selskabet til Spørger måtte anses for udbytte til Spørger i medfør af ligningslovens § 16 A.

Overdragelse af aktier med succession - pengetankreglen - indsendt gaveanmeldelse - afvisning
11-06-2025

Spørger havde i november 2024 gaveoverdraget anparter i et holdingselskab (ApS) til spørgers tre børn med succession. Der var i december 2024 indsendt gaveanmeldelser herom til Skattestyrelsen.

Spørger ønskede med anmodningen om bindende svar at få bekræftet, at holdingselskabet ikke var en pengetank på gaveoverdragelsestidspunktet, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34, således at den gennemførte overdragelse opfyldte betingelserne for at kunne ske med succession.

Efter en samlet konkret vurdering af alle omstændigheder i anmodningen, afviste Skatterådet, med henvisning til skatteforvaltningslovens §§ 22 og 24, at besvare anmodningen. Dette skyldtes dels, at det var en forudsætning, at såvel gavegiver som gavemodtagerne skulle anmode om svaret, når svaret havde skattemæssige konsekvenser for både gavegiver og gavemodtagerne, samt dels, at der samtidigt med sagsbehandlingen af nærværende anmodning om bindende svar pågik en igangværende sagsbehandling af de indsendte gaveanmeldelser vedrørende samme transaktioner.

Donation til forening - ideel interesse
11-06-2025

Spørger ønskede bekræftet, at Spørger kunne donere 750.000 kr. til foreningen G1 uden skattemæssige konsekvenser for A, der var eneaktionær i Spørger.

Skattestyrelsen havde på grundlag af de nugældende vedtægter godkendt foreningen G1 efter reglerne for almenvelgørende eller almennyttige foreninger i ligningslovens § 8 A. Hverken A eller hans nærtstående var personligt involveret i foreningen. A eller hans nærtstående var hverken stifter, bestyrelsesmedlem eller havde særlige rettigheder i foreningen.

Skatterådet bekræftede herefter, at donationen fra Spørger blev anset for givet ud fra en ideel interesse i at fremme foreningens formål, der var anset for almennyttigt. Donationen fra Spørger til foreningen G1 ville ikke få skattemæssige konsekvenser for A.

Aktier ikke afstået - rådighed bevaret - aftale sidestilles ikke med trust
11-06-2025

Spørger ønskede bekræftet, at H1 Ltd. med underliggende formue i H2 Ltd., var en transparent enhed i forhold til afdøde A og dermed skulle anses som en del af afdødes formue. Herudover ønskede Spørger bekræftet, at der skulle betales boafgift af formuen i H1 Ltd. med underliggende formue i H2 Ltd. baseret på værdien på skæringsdatoen i boet samt at værdiudviklingen af H1 Ltd. med underliggende formue i H2 Ltd. i perioden 1. januar i dødsåret til boets skæringsdag skulle beskattes i dødsboet.

Afdøde overførte i 2008 sine kapitalandele i H2 Ltd. til H1 Ltd. Spørger ønskede afklaret om H1 Ltd. efter praksis omkring udenlandske trusts, skulle anses for en transparent enhed.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at H1 Ltd. skal behandles efter praksis omkring udenlandske trust. Skatterådet bekræftede i stedet, at kapitalandelene i H2 Ltd. ikke har forladt As formuesfære ved overdragelsen til H1 Ltd.

Skatterådet afviste spørgsmålene om boafgift og beskatning i boet, da besvarelse krævede skifterettens stillingtagen til om H1 Ltd. med underliggende formue i H2 Ltd. skal inddrages under skiftet.

Moms- og afgiftspligt ved virksomheds afhentning af varer i andet EU-land
11-06-2025

Anmodningen drejer sig om, hvorvidt Spørger bliver afgiftspligtig af varer omfattet af chokoladeafgiftslovens kapitel 1 og 3, når varerne indføres fra et andet EU-land af Spørger for Spørgers regning og risiko, uanset at de indkøbes fra en dansk leverandør.

Samt om Spørger er betalingspligtig for moms, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 1, når Spørger køber varer fra en dansk leverandør, og Spørger afhenter varerne på leverandørens lager i et andet EU-land.

Skatterådet finder, at Spørger bliver afgiftspligtig efter chokoladeafgiftslovens kapitel 1 og 3, samt betalingspligtig for moms efter momslovens § 11, stk. 1, nr. 1, og § 46, stk. 3.

Partnere i omstruktureret virksomhed anses for selvstændigt erhvervsdrivende - ligningslovens § 4
11-06-2025

Spørger var et aktieselskab, der drev rådgivningsfirma. Det påtænktes at tilpasse ejerstrukturen således, at virksomheden fremover skulle drives af et partnerselskab. Der ville i partnerselskabet være 90-100 ejere, der alle ville være anpartsselskaber, der ejes af andre anpartsselskaber, således at hver partner i rådgivningsvirksomheden med 100 procent ejede dobbelte holdingselskaber. Partnernes holdingselskaber ville enten eje 2, 3 eller 4 aktier i partnerselskabet. Når bortses fra deltagere i bestyrelse og aktionærråd, ville partnernes indflydelse i selskabet alene afhænge af, om de havde 2, 3 eller 4 aktier. Partnernes hæftelse ville udgøre mindst 100-200 procent af deres forventede årsindkomst.

Skatterådet bekræftede, at alle partnerne kunne anses for selvstændigt erhvervsdrivende efter ligningslovens § 4. Skatterådet lagde herved vægt på, at partnere havde en vis indflydelse i partnerselskabet, at de havde en økonomisk risiko, der størrelsesmæssigt måtte anses for usædvanligt i lønmodtagerforhold, at deres indkomst var afhængig af indtjeningen i partnerselskabet, og at de ikke var underlagt andres instruktionsbeføjelse. Efter Skatterådet opfattelse var der således mest, der talte for at anse partnerne for selvstændigt erhvervsdrivende.

Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at partnerne ansås for rette indkomstmodtagere af eventuel udbetaling af løn direkte fra partnerselskabet, og at dette ikke ændrede besvarelsen af spørgsmål 1.

eIndkomst: Indberetningsvejledning
10-06-2025

Vejledningen indeholder

  1. Beskrivelse af alle felter, der kan indberettes til eIndkomst. Rækkefølgen af beskrivelserne følger i vid udstrækning det indberetningsflow, der er i en onlineindberetning og til dels den rækkefølge felterne er placeret i indberetningsbillederne.
  2. En række specifikke områder, som kan være enten anvendelsen af en specifik funktion i eIndkomst online, eller vejledning i specifikke faglige områder vedr. indberetning til eIndkomst.
  3. Henvisning til en række yderligere vejledninger på eIndkomst-området
Beskatning af fri bil - berettigede forventninger
10-06-2025

For landsretten angik sagen alene, om skatteyderen skulle beskattes af værdien af fri bil, som var stillet til rådighed for skatteyderen af dennes helejede anpartsselskab. Bilen var i almindelighed parkeret ved et datterselskabs adresse på Y10-område, ca. 7,5 km fra skatteyderens private bopæl, og ikke ved selskabets adresse i Y7-by.  

Landsretten fandt under de foreliggende omstændigheder, og navnlig henset til interessefællesskabet mellem skatteyderen og selskabet samt bilens karakter og værdi - en (red.fjernet.bilmærke) til en værdi af 3,4 mio. kr. - måtte påhvile skatteyderen at sandsynliggøre, at bilen ikke var stillet til rådighed for sagsøgerens private benyttelse. Landsretten fandt efter en samlet vurdering, at dette ikke var sandsynliggjort. Landsretten lagde herved navnlig vægt på, at de fremlagte kørselsregnskaber havde karakter af efterfølgende renskrivninger af skatteyderens notater, og at skatteyderen hverken havde fremlagt kørebogen med hans oprindelige tidsnære notater eller den digitale kalender, som efter hans forklaring havde dannet grundlag for hans tilføjelser - flere år senere - af formålene med de enkelte kørsler.  

Landsretten fandt endvidere, at skattemyndighedernes sagsbehandling vedrørende indkomstårene 2011 og 2012 ikke havde givet skatteyderen en berettiget forventning om, at de fremlagte kørselsregnskaber for 2013 og 2014 ville være tilstrækkelige til at sandsynliggøre, at (red.fjernet.bilmærke) ikke var stillet til rådighed for skatteyderens private benyttelse. Landsretten henviste herved til, at de fremlagte kørselsregnskaber omfattede perioden fra den 31. januar 2013 til den 28. maj 2014, og at skattemyndighedernes forslag til afgørelse vedrørende indkomstårene 2011 og 2012 var dateret den 2. maj 2014, hvorfor forslaget af denne grund ikke kunne have virket bestemmende for skatteyderens dispositioner i forbindelse med udarbejdelsen af kørselsregnskabet for 2013 og 2014. Landsretten henviste endvidere til de af byretten anførte grunde.   

Landsretten stadfæstede derfor byrettens frifindende dom (SKM2023.509.BR) i det omfang, den var anket.     

Straf - told - grænse - nikotinvæske - indførsel uden at angive - accept af risiko
04-06-2025

T var tiltalt for overtrædelse af toldloven, ved den 19. november 2022 ved indrejse til Danmark via grænseovergang mellem Danmark og Y1-land, med forsæt til at undgå betaling af told og afgifter, at have indført nikotinvæske af et bestemt mærke med 2.000 stk. 10 ml flasker med 12 mg/ml nikotin og 3.000 stk. 10 ml flasker med 6 mg/ml nikotin fra udlandet og undladt at angive dette til told- og skatteforvaltningen. T havde derved unddraget statskassen for 108.987 kr. i told- og afgifter.

T erkendte de faktiske omstændigheder. Han havde på intet tidspunkt tænkt over, at der kunne være afgiftsmæssige konsekvenser ved at købe og indføre nikotinvæsken. 

Retten lagde vægt på de faktiske forhold, hvorefter der var bestilt en stor mængde nikotinvæske, der var et produkt, hvor det hos den almindelige borger måtte stå klart, at disse var afgiftsbelagte og T’s egen forklaring om, at væsken var betydeligt billigere end priserne i Danmark. De øvrige omstændigheder, hvorefter bestillingen ikke kunne ske til Danmark, at T selv ved kørsel i personbil til udlandet havde afhentet produkterne, og at han ved indkørsel i Danmark valgte en ubevogtet grænseovergang, til trods for at han skulle videre til Y2-by ad motorvejen, talte for forsæt.

Byretten fandt herefter, ud fra en samlet vurdering af sagens oplysninger og T’s forklaring, at T måtte have indset risikoen for, at der ved indførslen ville ske unddragelse af told- og afgiftsbeløb, og at han ved at gennemføre dette havde forholdt sig accepterende til risikoen. 

T idømtes 30 dages betinget fængsel. Ved strafudmålingen henså retten til den forgangne tid, herunder at forholdet var begået i 2022, hans gode personlige forhold, og at han var ustraffet.

Bobestyrers digitale adgang til afdødes skatteoplysninger
04-06-2025

Skifteretten og personer, der fungerer som bobestyrer for dødsboer, kan få adgang til udvalgte skatteoplysninger i afdødes TastSelv. Bobestyrer kan kun få adgang til skatteoplysningerne i de dødsboer, som bobestyrer repræsenterer.

Forhøjelse af gaveafgift ved overdragelse af B- og C-anparter - Anparternes værdi - Forlods udbytteret - Latent skat - Fordeling af succesionsfordel
04-06-2025

Sagen angik værdiansættelsen af en gave i form af B- og C-anparter i et selskab som led i et generationsskifte. Skattestyrelsen havde ændret værdiansættelsen af B- og C-anparterne under henvisning til værdien af en forlods udbytteret, som tilkom klageren som ejer af samtlige A-anparter i selskabet, ligesom Skattestyrelsen havde ændret kursværdien af den latente skatteforpligtigelse under henvisning til, at der ikke var grundlag for en fordeling af successionsfordelen. Landsskatteretten fandt, at der var hjemmel i boafgiftslovens § 27, stk. 1 og 2, til, at Skattestyrelsen kunne fastsætte værdien af en gave til dens handelsværdi på tidspunktet for modtagelsen, og at denne hjemmel også omfattede fastsættelse af værdien af en gave, som bestod af delelementer i den samlede fastsættelse af værdien af en gave. Der var således hjemmel til, at Skattestyrelsen havde fastsat værdien af gaven i form af B- og C-anparter i selskabet, herunder ved anvendelse af CAPM-modellen og fastsættelse af værdien af den forlods udbytteret ved anvendelse af denne model. Landsskatteretten foretog en konkret vurdering af værdien af den forlods udbytteret og ændrede værdien af denne, da den markedsbestemte opskrivningsprocent blev anset for at være fastsat for højt særligt under hensyntagen til størrelsen af den forlods udbytteret i forhold til selskabets samlede værdi. Landsskatteretten bemærkede, at selve nutidsværdien af den latente skatteforpligtigelse blandt andet afhang af forventet ejertid og diskonteringsrente, mens en eventuel fordeling af successionsfordelen afhang af parternes forhandlingsstyrke. Under de konkrete omstændigheder fandt Landsskatteretten det ikke godtgjort, at fordelingen af successionsfordelen havde været genstand for reel forhandling i forbindelse med fastsættelsen af kursværdien for den latente skatteforpligtigelse, herunder da generationsskiftet var iværksat og kontrolleret af klageren. Landsskatteretten stadfæstede således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende spørgsmålet om fordelingen af succesionsfordelen og ændrede afgørelsen vedrørende værdiansættelsen af B- og C-anparterne og overlod den fornyede beløbsmæssige opgørelse af gaveafgiften til Skattestyrelsen.

Skønsmæssig forhøjelse - Tilskud - Panama Papers
03-06-2025

Retten fandt, at selskabet ikke havde godtgjort, at der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skønsmæssige ansættelse af selskabets skattepligtige indkomst.   

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

Ansættelse i Italien - Ophold i Italien 50 % af tiden - Skattemæssigt hjemmehørende i Danmark - Fordeling af beskatningsretten til løn
03-06-2025

Spørger havde fået tilbudt en fastansættelse i Italien og forventede at skulle bo i Italien i minimum 4 år, hvis han accepterede ansættelsestilbuddet. Spørger påtænkte at være i Italien 50 % af tiden og i Danmark den resterende tid.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger blev skattemæssigt hjemmehørende i Italien efter artikel 4 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Italien. Spørger skulle anses for skattemæssigt hjemmehørende i Danmark, jf. artikel 4, stk. 2, litra c, idet spørger var dansk statsborger.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at det kun var Italien, som kunne beskatte lønindkomsten fra spørgers italienske arbejdsgiver efter artikel 15 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Italien. Bestemmelsen indebærer, at både Danmark som domicilland og Italien som kildeland kan beskatte lønindkomsten. Danmark skal herefter give lempelse for den skat, der er betalt i Italien af indkomst, som Italien kan beskatte, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 24, stk. 3, litra a og b. Artikel 15 indebærer således ikke, at Italien er tillagt en eksklusiv beskatningsret til løn fra spørgers italienske arbejdsgiver.

Skatterådet kunne bekræfte, at svaret på spørgsmål 2 om fordelingen af beskatningsretten til løn fra spørgers italienske arbejdsgiver ikke ændrede sig, hvis spørger i slutningen/starten af en arbejdsdag i Italien rejste til/fra Danmark i forbindelse med weekend eller ferie i Danmark.

Ikke-egenproducerede kryptokunstværker anset som omsætningsaktiver
03-06-2025

Spørger drev næring med produktion og salg af egne kryptokunstværker. Med henblik på at styrke sin position i kunstnermiljøet, havde han foretaget opkøb af kryptokunstværker skabt af andre kunstnere. De opkøbte værker forventedes ikke solgt de næste mange år.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at de ikke-egenproducerede kryptokunstværker kunne anses for afskrivningsberettigede immaterielle anlægsaktiver, idet det var Skatterådets opfattelse, at kunstværkerne var omfattet af Spørgers næringsvirksomhed med køb og salg af kryptokunst. Det var derimod Skatterådets opfattelse, at ikke-egenproducerede kryptokunstværker skulle anses for omsætningsaktiver i Spørgers virksomhed, og at der ikke var tale om private aktiver. Skattestyrelsen bemærkede i den forbindelse, at fortjenesten skulle være realiseret, før den beskattes. Det betød, at udgiften til anskaffelse ikke kunne trækkes fra, førend den sammen med salgssummen påvirkede fortjenesten. Endvidere bemærkede Skatterådet, at varelagerloven ikke finder anvendelse for ikke-fysiske aktiver som kryptokunst.